Nykyaikaiset kotisivut yrityksille edullisesti!

SEO-optimointi

Miten Google löytää WordPress sivuni?

SEO eli Search Engine Optimization on suoraan yhteydessä sivustosi menestykseen. Mitä korkeammalla sijalla ovat kotisivusi ovat, sitä enemmän saat itsellesi arvokasta verkkoliikennettä. Hakukoneoptimointiin kannattaa siis perehtyä!

Hakukoneoptimointiin liittyy myös teknisiä asioita mutta ohessa tiivistetty lista, joihin sinä päivittäjänä ja sisällön laatijana voit vaikuttaa.

Sivuston rakenne

Panosta selkeään ja loogiseen rakenteeseen. Mieti, miten kävijät kulkevat sivuillasi? Tuleeko asiasi esille ymmärrettävästi? Kuinka monen klikkauksen takana on tärkein informaatiosi? Pyri tuomaan oleellisin sisältö korkeintaan kolmen klikkauksen päähän.

Kun käyttäjä osaa kulkea sivuillasi ja hahmottaa tarjoamasi sisällön, se alentaa sivuston poistumisprosenttia, kasvattaa konversiota ja parantaa käytettävyyttä. Mitä kauemmin kävijä viihtyy sivuillasi, sitä parempi sijoitus hakutuloksissa.

Google tulkitsee käyttäjän kulkua sivustolla ja päättelee, onko sivustosi käyttäjälle looginen vai ei. Google myös oppii hyvän hierarkian avulla myös ymmärtämään sisältöjä ja niiden keskinäistä suhdetta. Panosta siis sivustosi navigaatioon ja suunnittele rakenne vaikka paperille ensin.

Sivuston sisältö

Oikeastaan tärkeintä SEO-optimoinnissa on ajantasainen, käyttäjäystävällinen ja laadukas sisältö.

Tee sisältösi asiakkaallesi, älä itsellesi. Mieti, mitä sivustolla vierailijat haluavat lukea? Sisältöä olisi tärkeä olla noin 300-800 sanaa. Mitä paremmin tyydytät kävijöidesi tiedonnälkää, sitä kauemmin he viihtyvät sivuillasi. Googlen kannalta oleellisinta on nimenomaan hyvin viihtyvä kävijä!

URL-nimet

URL-osoite on selaimen osoitekenttään ilmestyvä osoite. URL-nimi muodostuu usein sisältösivun nimen mukaan, mutta sitä voi myös muokata manuaalisesti. Pidä URL-nimi lyhyenä ja kuvaavana, esimerkiksi www.webtalo.fi/SEO-optimointi on huomattavasti nasevampi osoite kuin vaikkapa www.webtalo.fi/nain-teet-SEO-ystavallista-sisaltoa-sivustollesi-nopeasti-ja-katevasti. URL-osoitteen muokkaamisesta voit oppia lisää täältä.

Otsikoinnit

Otsikot ovat sekä käyttäjän kannalta oleellisia että sivun hierarkia kannalta tärkeitä. Upota otsikoihin kaikki tärkeä sisältö, hakusanoja unohtamatta. Pidä ne ytimmekkäinä, asiaan liittyvinä ja kuvailevina.

Otsikoille on tärkeää antaa hierarkia. Sivustosi tekstimuokkaimessa on valmiiksi määritelty otsikkotyylit H1-H6. Näistä H1 on tärkein otsikko ja H6 taas painoarvoltaan pienin. Sivulla olisi hyvä olla yksi (ja vain yksi!) H1 otsikko, muutama H2 otsikko ja loput otsikot H3-H6 tyyleillä.

Avainsanat

Päätä, mitkä ovat sivustosi avainsanoja? Millä sanoilla sivujasi etsitään? Muista, että joillakin hakusanoilla on kova kilpailu: esimerkiksi sanalla autokauppa on aika vaikea päästä kärkeen, sillä edelläsi on kymmeniä vanhempia sivuja, joiden hakutulos on luonnostaan korkeampi.

Avainsanojen on hyvä toistua sisällössä, esiintyä otsikoissa, title- ja metateksteissä ja parhaassa tapauksessa myös URL-nimessä.

Kuvien nimeäminen

Älä unohda Googlen kuvahakua! Kuvien nimet ja Alt-tekstit tukevat myös sisältöäsi, huolehdi ne siis kuntoon. Älä nimeä kuviasi IMG_02345 vaan keksi näillekin kuvaavat nimet. Älä käytä ääkkösiä.

Title- ja metatiedot

Title- ja metateksti on se tekstirimpsu, jonka näet Googlen hakutuloksissa. Tämä teksti vaikuttaa paljon siihen, klikataanko linkkiäsi vai ei. Mikäli et itse laadi tekstiäsi, Google muodostaa tekstin automaattisesti eikä se ihan aina mene nappiin. Muokkaa sitä siis itse! Lisätietoja tämän tekemisestä löydät täältä.

Ulkoiset ja sisäiset linkitykset

Linkitä sivustosi sisällä, näin saat kävijän vierailemaan useammalla sisältösivulla ja poistumisprosentti pienenee.

Ulkoiset linkitykset tarkoittavat sivustoltasi pois johtavia linkkejä. Näitä kannattaa lisätä, koska näin kasvatat sivustosi verkostoa. Jos linkität johonkin suuremmalle ja korkeamman hakutuloksen omaavalle sivulle, Google yhdistää sinut tähän arvostetumpaan sivuun ja nostaa sinunkin sijoitustasi.

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median tilien yhdistäminen sivustoon kannattaa. Jos siis olet harkinnut vaikkapa Facebook-sivun tekemistä, kannattaa se jo ihan hakukoneidenkin kannalta.

Aktiivisuus sivustolla

Google tykkää päivittyvästä materiaalista. Älä siis jätä sivustoasi kehittämättä vaan jalosta sitä kokoajan paremmaksi ja laajemmaksi. Laadi uutisia, päivitä tekstejä ja lisää kuvia.

SEO-optimointi lyhyesti

Muista ainakin nämä!

Panosta sisältöön

Laadi kiinnostavaa sisältöä, tarjoa paljon lisätietoa ja huolehdi tekstisi helppolukuisuudesta. Älä laadi muutaman rivin sisältötekstejä vaan panosta laajempaan sisältöön.

Muista otsikoinnit

Otsikoi tekstisi napakasti ja kuvailevasti, muista myös väliotsikot. Käytä valmiiksi määriteltyjä H1-H6 otsikkotyylejä. Sivulta tulee löytyä yksi H1 otsikko ja muutama H2 otsikko.

Yoast SEO -lisäosa

Lisäosan avulla muokkaat sivustosi title- ja metatietoja. Helppo liikennevalo periaate auttaa SEO-ystävällisen sisällön kanssa! Lisäosa on valmiiksi asennettu teemaasi.

Ajattele kävijääsi

Älä tee sivustoa itsellesi, vaan mieti mitä kävijäsi haluavat? Millaista tietoa he etsivät ja mikä vakuuttaa heidät? Löytääkö kävijäsi tärkeimmän tiedon helposti? Onko sivu looginen kävijälle?