webtalo-suurkuva-jips-pms-pantone-adobe-graafinen-suunnittelu

Monen kirjavaa ja kaiken väristä

Kun värimäärittely on ruohon vihreä tai Ferrarin punainen, saattaa suunnittelijalla olla aika paljonkin työtä saadakseen asiakkaan mielikuvan mukaisesta sävystä kiinni. Väri on katsojan silmissä ja usein siihen reagoidaan tunnepohjaisesti. Toiselle vaalea lila on pinkki ja violetti löytyy punaisen tai sinisen skaalasta. Suunnittelija säätää, muuttaa ja mukauttaa asiakkaan toiveen mukaisesti mutta niin tekee asiakaskin. Värit kun näyttävät toisen puolensa tietokoneen näytöllä ja sovelluksissa, toisen puolen paperille printattuna puhumattakaan paino- ja tulostusteknikoista ja materiaalista.
Joskus mielipiteitä tulkitaan kuten PMS oireita mutta Pantone PMS on hiukan eri juttu.

Pantone Matching System (PMS) värijärjestelmä

Kun itse olen vuosia sitten graafiselle alalle tullut, olivat ensimmäiset opit Pantone värijärjestelmä, typografia ja fontit. Pantone väriviuhka tuntui kädessä aarteelta, sitä selailtiin kaffeepöydässäkin. Mainoskuviakin otettiin viuhka levitettynä kuin mainoskukon pyrstöksi. Asiakkaan logon PMS väri tallentui pysyvästi muistiin eikä siitä lipsuttu. Parhaat suunnittelijat erottivat määritykset niin tarkasti, että varmistivat oikean sävyn käytön painokoneen vieressä seisten.

Pantone on standardi värijärjestelmä painotöissä ja värit tunnistetaan järjestysnumerolla, joka selviää PMS-värikartasta. PMS-väreillä on esimerkiksi tietokoneen ruudulla käytettävät RGB-likiarvonsa, joka ei yleensä vastaa todellista väriä, mutta lopputuloksena painotuotteessa on tarkalleen värikartalla näkyvä väri. Järjestelmän etuna on värien tasalaatuisuus ja painotuote on väriltään juuri määrityksen mukainen. Päivä muutama sitten ratkaisimme asiakkaan värivalinnan lähettämällä hänelle ihan posti postissa Pantone vihkon. Oikea sävy löytyi fyysisestä apuvälineestä monen sähköisen yrityksen ja erehdyksen jälkeen. Itse asiassa värijärjestelmän nähdessään asiakas muutti aiemman toiveensa kokonaan ja työn kulku pääsi etenemään varmemmalla pohjalla.

Pantone muutti systeemiä

Sähköiset julkaisut ja eri sovellukset ovat luoneet graafiseen ulkoasuun ja värimäärityksiin ongelman. Harvoin yrityksissä on enää ns. logopoliiseja, jotka pitävät huolta sovituista määrityksistä ja laadukkaista originaaleista. Tuloksena on monen kirjavaa ja kaiken väristä logoa ja merkkiä. Voi olla niin, ettei logon suunnitteluvaiheessa enää huomioida PMS määritystä lainkaan ja mututuntuman osuus lisääntyy eri käyttökohteissa.

Pantone myös muutti systeemiänsä ja lisensointimalliaan Adoben kanssa. Standardoidut ja valmiiksi ladatut värikirjastot, jotka tunnetaan myös Pantone Color kirjoina, on alettu poistaa Illustratorin, InDesignin ja Photoshopin ohjelmapäivityksistä. Onko tuloksena Pantonesta luopuminen, mikä vaikuttaa erityisesti painotöiden suunnitteluun? Kun Pantone-värejä käyttävällä suunnittelijalla pitää jatkossa olla erillinen maksullinen Pantone-käyttöoikeus, mitä tapahtuu aiemmille tiedostoille?

    Muutosten tiellä ollaan

    Graafinen osaaminen muuttuu vaatimusten muuttuessa. Matkan varrella on muuttunut myös ohjelmistot, jotka fyysisestä pakettista siirtyivät pilvipalveluksi. Fontitkin ostettiin erikseen, sitten ne sisältyivät ohjelmistoon kunnes taas ovat maksullisia, osa poistuu kokonaan. Printti on edelleen vaikuttava mainosväline ja vielä tarvitaan mainoskonkareita, jotka taitavat aineistojen luomisen painotuotteisiin. Heidän on pitänyt oppia myös uutta pysyäkseen mukana sähköisissä medioissa. Mutta riittääkö uusilla taitajilla mielenkiintoa printtituotteisiin?



    Kuvat: Jari Sundgrén
    Tekstit: Raija Sundgrén