jips-suurkuva-webtalo-ammattilainen-1

Töitä tarjolla ammattilaisille

Yksi tapa löytää ammattilainen toteuttamaan yrityksen kotisivut, verkkokauppa tai logo, on jättää tarjouspyyntö erilliselle verkkosivustolle. Tarjouspyyntö tavoittaa sivuston kautta freelancereita ja mainostoimistoja, jotka sitten kiinnostuneina ottavat suoraan yhteyttä palvelua tarvitsevaan asiakkaaseen. Kuulostaa hienolta ja toimivalta yhteydeltä, töitä on tarjolla ammattilaisille. Verkkosivut yhdistävät kumppaneita ja vahvistavat markkinointia. Mutta onko systeemi sittenkään niin onnistunut? Kohtaako asiakastarpeet tekijänsä ammattimaisesti ja tuloksekkaasti? Vääristääkö hinnoittelu kilpailua ja miten luokitellaan ammattilaisuus?

Tarjouspyynnön teko ei ole helppoa

Erilaisten hankintasivustojen tarjouspyynnöt ja tarjoukset ovat hyvin kirjavia. Oikeastaan ei voi olettaakaan, että asiakas osaisi tehdä tarjouspyynnön niin, että tekijä pystyisi heti sen
perusteella määrittelemään projektin organisoinnin, projektiryhmän jäsenten osaamisen, mahdolliset alihankinnat, työskentelytavat, tehtävät ja vastuut, ajan käytön ja lisätyöt. Jos vain asiakkaan rahapussi määrittää kustannustason eikä muilla kriteereillä ole niinkään merkitystä, voi ammattilaisen työ jäädä tekemättä.

Muutamat lainatut esimerkit yleiseltä tarjoussivustolta kertovat, että tarjouspyynnön teko ei ole helppoa eivätkä esitetyt tarjoukset ole järin realistisia. Toki nähtävissä ei ole tarjouksen sisältöä, mikä voisi selittää osan hinnoittelusta.

Tarvitsen toiminimelleni yksinkertaiset ja kohtuuhintaiset kotisivut. Sisällön voin tuottaa itse. Sivujen ei ole tarkoitus edistää myyntiä vaan ainoastaan asiakkaille mahdollisuus löytää tarvittava tieto. Tarvitsisin sivut mahdollisimman pian.
TARJOUKSET 29 – 280,-

Etsiskelen kumppania joka ottaisi koppia yrityksen markkinoinnista ja sisällöntuotannosta. Tarkoituksena löytää uusia kohderyhmiä, saada näkyvyyttä ja uusia pitkäkestoisia asiakassuhteita.
TARJOUKSET 250 – 5000,-

Verkkokaupan tuotekuvat näkyvät epätarkkoina tuotevalikoimassa. Kun tuotteen kuvan avaa isommaksi niin se on tarkka. Eli ilmeisesti kuva itsessään on tarkka, mutta jostain syystä se ei näy pienenä tarkkana. Ongelma koskee (etenkin) tietokoneversiota; mobiilissa on ilmeisesti tarkempi (tai sitten näytön pienuus aiheuttaa sen). Maksan vain jos kuvat saadaan tarkemmiksi.
EI TARJOUKSIA

Yksinkertainen ulkoasu, sivujen ei tarvitse olla responsiiviset. Tarvitsen logon. Tarvitsen 2 sisältösivua, tuotan sisällön itse ja lisään sen itse sivuille. En tarvitse julkaisujärjestelmää, webhotellia, verkkotunnusta. Tarvitsen verkkokaupan ja verkkopainikkeet.
TARJOUKSET 49 – 450,-

Tarvitsisin vähän niin kuin nettisivun. Yksinkertaisen siisti pohja mihin voisin vaihtaa esim. taustavärin, taustakuvan, otsikon, linkkien nimet… Laittaisin sinne videoita, kuvia, ääntä,…
TARJOUKSET 100 – 500,-

    Ei ole tarjouksenkaan teko helppoa

    Olimme ammattilaisena mukana yhdellä tarjoussivustolla ja moneen pyyntöön tehtiin tarjouskin. Ongelmana monesti oli asiakkaan tavoittaminen ja tarjouspyynnön tarkentaminen. Siten ei syvällisempi tutustuminen asiakkaan toimintaan tai vaihtoehtoisen ratkaisumallin tarjoaminen onnistunut. Ymmärtää senkin, että tarjouskisassa sähköpostien, viestien ja puhelinsoittojen määrä yllättää asiakkaan, joka ei ole varannut aikaa lisätiedusteluihin. Siksi teimme tarjouksen olettaen ja jossitellen mutta kokemuksesta muihin vastaaviin tarpeisiin vertaillen. Mahdollisesti tuli tarjottua enemmän ja laajemmin, tuli ajateltua liikaa asiakkaan puolesta. Vesiperähän siitä tuli. Kun hinnoittelu samasta työstä vaihtelee muutamasta eurosta tuhansiin, ero tekijöiden välillä on mahdoton yhtälö. Miten asiakas valitsee oikean ammattilaisen? Voiko ammattilainen valita asiakkaansa? Onko asiakas aina oikeassa ja milloin asiakasta voi opettaa olemaan ammattilainen?



    Kuvat: Jari Sundgrén
    Tekstit: Raija Sundgrén