google-nettisivut-kotisivut-yrityssivut-trendit-webtalo-jips

Googlen trendit vuodelle 2023

Ensimmäiset verkkosivumme teimme yli 20 vuotta sitten, silloin kun Googlesta ei tiedetty mitään. Sivut olivat staattiset, niitä ei liiemmin päivitelty. Kuviin ja kuvituksiin satsattiin alusta pitäen, koska sivuston piti näyttää nätiltä ja teksti oli lyhyesti ytimekästä. Asiakas halusi kerralla valmista ja sivuston tarkoitus oli palvella vuodesta toiseen. Silloin ei pelätty tietomurtoja, ainoa huoli oli aktiiviset sähköpostiosoitteet ja roskaposti. Joskus pitkän ajan päästä asiakas soitti tuohtuneena, kun sivut lakkasivat toimimasta. Syynä oli maksamaton domain tai levytila, niiden lasku kun oli näyttänyt epämääräisen epäluotettavalta ja siksi jäänyt hoitamatta. Samalla alkutasolla oleviin kotisivuihin törmää silloin tällöin vieläkin mutta sivuston kiriminen nykytasolle ei omistajaa innosta. Yksikin yrittäjä huokasi helpotuksesta, kun sivuja ei enää ollut. Hän kuitenkin vastaa puhelimeen, myös tuntemattomiin numeroihin.

Kilpailua Googlen verkkonäkyvyydestä

Nykyään kaikkien on oltava Googlen kaveri. Se antaa tietoa silloin kuin sitä tarvitaan mutta samalla se on suosii vain mieluisiaan verkkosivuja. Enää ei pärjää kilpailussa verkkonäkyvyydessä, jos ei tarjoa parempaa sisältöä kuin mitä kilpailijan hakutulos on. Googlen trendit vuodelle 2023 edellyttävät verkkosivuilta sisältöä, jota se arvottaa uusilla keinoilla. Se huomioi esim. miten helppoa käyttäjän on löytää tietoa, kuinka asiantunteva sivusto on, miten sivuston toimii mobiilissa, kuinka laadukasta aineisto on. Googlen visuaalinen hakutoiminto ja tekoäly vaatii kuvitukselta tunnistettavuutta ja laatua. Jos kuvat ovat liian isoja ja hidastavat sivun latausta, Google voi tuomita ne huonoksi käyttäjäkokemukseksi ja pudottaa verkkosivun sijoitusta hakutuloksissa. Googlen tärkeimpiä kriteereitä ovat sivuston asiantuntijuus, auktoriteetti ja luotettavuus. Sivusto pitää rakentaa niin, että se Googlen silmissä näyttää kiinnostavalta ja aktiiviselta. Ennen vanhaan tekstissä viljeltiin avainsanoja ja niitä piilotettiin sisältöön. Enää se ei kannata kuten ei ylipitkät artikkelitkaan.

Verkkosivut ovat arvokas sijoitus

Samalla kun Google kasvattaa asemaansa, kentällä on iso joukko asiakkaita, jotka eivät ole valmiita seuraamaan sitä. Mainostoimistona vastaa kysymyksiin, miksi ei muutaman kilotavun kännykkäkuvat tai wordissä muotoiltu tekstilogo kelpaa verkkosivujen aineistoksi. Miksi hakukone löytää naapurin tarjoaman palvelun paremmin tai miksi sivuston kännykkänäkymä on erilainen. Jos asiakkaan tavoitteena on saada sivut halvalla, nopeasti ja niin, että Google ne löytää, budjetti ei välttämättä osu kohdalleen. Kuitenkin verkkosivut ovat monen yrityksen tärkein markkinointiväline, jota täydennetään myös somekanavissa. Harva osaa itse ilman asiantuntevan kumppanin apua rakentaa sivuston niin, että verkkosivuihin satsattu arvokas sijoitus ei mene hukkaan.

Edelleen brändillä on merkitystä

Vaikka laadukkaalla sisällöllä, tarkalla optimoinnilla, laajennuksilla, käyttäjäystävällisyydellä ja nopealla mobiiliversiolla saa Googlen arvostuksen, se ei jätä huomiotta visuaalisuutta ja brändin mukaisuutta. Siksi me mainostoistossa puhumme hyvin suunnitellun grafiikan ja ulkoasun puolesta. Yrityksen tunnettavuus lisääntyy, mitä useammin logo, graafiset elementit ja väritys toistuvat kaikissa markkinoinnin kanavissa.


Kuvat: Jari Sundgrén
Tekstit: Raija Sundgrén