Levorannan Autoliikkeelle brändätty myymälä Tampereelle

Levorannan autoliikkeen toimitusjohtaja Aulis Ylönen pestasi JiPSin Sundgrenin Jarin suunnittelemaan ja toteuttamaan Tampereen Lielahden uuden automyymälän ulkomainoksista sisäremppaan. ”Teet sellaisen, että se näkyy”, Aulis sanoi. Aikataulu oli tiukka, parin kuukauden päästä olisi avajaiset. Asiaa mutkisti se, että samoissa tiloissa toimi edelleen toinen autokauppa. Toisaalta asiakaskunta oli sama, nyt vaan piti saada imago ja maine houkuttamaan asiakkaat tekemään autokauppaa Levorannassa.

Muutamakin oma toimisto on vuosien mittaan tehty oman näköiseksi. Lähtökohta on ollut joskus jopa mahdoton, kun kaiken purkamisen, raivaamisen ja rakentamisen ohessa on pitänyt tehdä omia töitäkin. Visio on ollut aina vahva. Se on perustunut viihtyvyyteen, toiminnallisuuteen ja visuaalisuuteen. Väritys on yksi osa yritysbrändin tunnettavuutta, vaikka paljon olisi työtä Fazerin sinisen merkitykseen. Aulis oli tykästynyt meidän toimistomme ulkoasuun ja siitä ajatuksesta se sitten lähti: Uusi Levorannan Autoliike olisi brändätty sininen myymälä.

Mittaamista ja lumihangessa rämpimistä

Koska toinen autokauppa toimi Levorannan tulevissa tiloissa, piti mittaamisen ja funtsaamisen tapahtua mahdollisimman tahdikkaasti. Kuinka mahdoimme onnistua, kun kurvasimme autolla pihaan kuvaten rakennuksen joka kulman ja ulokkeen. Rämmimme lumikinoksissa mittaamassa ikkunoita, sisäänkäyntiä ja mainospyloonia, jotta suunnitelmasta tulisi mahdollisimman todenmukainen oikeilla mitoilla ja etäisyyksillä. Siinä vaiheessa ei tiedetty, mitä kaikkea edellinen kauppa purkaisi ja veisi mukanaan, jäisikö esim. erikseen rakennettu sisääntulon ennalleen. Mikä valomainosrunko jäisi, mitä tulisi lisää tai tilalle? Rakennuksen pitkällä ulkoseinällä oli kiinnikkeet mainoslakanoille. Ovatko jatkokäytössä vai ei, hmm?
Lopulta suunnittelukuvat olivat valmiina ja alkoi pintojen ja mainosten työstäminen. Aika vaikuttavasti Levorannan sininen värimaailma jätti unohduksiin edellisen ja kyllähän autokauppa nyt näkyi!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Teet sellaisen, että se näkyy.

Tehtävänjakoa ja monta työmiestä

Vihdoin päästiin sisälle kauppatiloihin jatkamaan suunnittelua. Ulkopuoli saatiin kuosiin, näyttävät logot ja yhtenäinen sininen väritys jatkuivat sisäpuolelle. Sitten mitattiin, piirrettiin, kuvattiin. Välillä istuttiin toimistolla luonnostelemassa ja taas mitattiin, piirrettiin, kuvattiin paikan päällä. Joukko työmiehiä, maalareita, kirvesmiehiä ja hanslankareita, odottivat innokkaina remontille alkukäskyä ja ohjeistusta värityksestä ja materiaaleista, valoista ja kalusteista. Kuten aina, sähkömiesten ja putkimiesten aikataulut piti sovittaa maalarien työhön ja päinvastoin. Vaikka muutaman lista vielä puuttui ja jokunen pinta jäi viimeistelemättä, avajaispäivänä ovet aukesivat sovitusti.

Kotisivut: www.levoranta.fi

Kuvat: Jari Sundgrén
Tekstit: Raija Sundgrén