Sisällön tuottaminen alkaa usein tilanteesta nyhjää tyhjästä

Yksi ja kaksi kertaa on ollut tilanne, että asiakas laittaa sähköpostilla viestin: ”Tarvisko tästä tehdä juttu?” Siitä alkaa prosessi, jonka peruskysymyksinä on mitä, missä, milloin. Tehdäänkö juttua artikkeliksi lehteen vai yrityksen verkkosivuille, onko kyse referenssistä, tuotekehityksestä vai yrityksen brändäyksestä? Ei muuta kuin selvittämään ja taustatöitä tekemään. Google on hyvä kaveri, siltä saa nopeasti vastauksia mutta yhtä hyvin väärää tietoa. Tarkkana pitää olla, vaikka asiakas toki tarkistaa kaikki faktat. Ennakkotyö on tärkeä vaihe, jotta haastattelutilanne, joko puhelimessa tai livenä, sujuu joustavasti ja kommelluksitta. Mistä tehdään tekstiin liittyvät kuvat ja elementit? Meillä on liikkuva työpaja, joka suunnittelee ja tuottaa sisällön yhdessä.

Avaimet käteen- verkkosivuprojekti

Sisällön tuottaminen esim. verkkosivuille pitäytyy yrityksen markkinointistrategiassa. Kun asiakkaalla ei ole määriteltyä strategiaa, on meidän mainostoimistona sellainen luotava. Erittäin kiva, samalla haastava projektiesimerkki on asiakkaamme Akaan Työvälinepalvelu. Tapaus on siitä erikoinen, että meillä oli budjetti ja aikataulu mutta ei mitään muuta. Ensin tutustuttiin asiakkaan tuotteisiin, toimialaan ja kilpailijoihin. Suunniteltiin yritysgrafiikka, sivuston konsepti ja asiakokonaisuudet. Sisällöntuottaminen lähti kuvista, kuvauksista ja tekstistä. Samalla tapaa verkkosivut avaimet käteen-projektina on vuosien mittaan tehty monelle metalli- ja konepajateollisuuden yritykselle.

Mennäänkö huumorilla vai vakavalla faktalla

Jokainen osaa kirjoittaa, kuvata ja piirtää jollain tapaa. Erottuvan, kiinnostavan ja laadukkaan sisällön laatiminen on helpommin sanottu kuin tehty ja usein sen tuottaminen jää meille. Jos asiakkaalla ei ole ollut alkuaineistoa, viimeistään projektin vedosvaiheessa sisältöä kommentoidaan ja mielipiteet voivat erota toisistaan. On meille käynyt niinkin, että ensimmäinen visio projektista sai asiakkaalta peukutusta ja luottamuksen osoitusta. Siinä missä alkuun innostuttiin kevyestä vitsistä, kiristyi tunnelma luovasta toteutuksesta. Aina ei löydy yhteisymmärrystä siitä, mennäänkö huumorilla vai vakavalla faktalla.

Kotisivut: www.akatools.fi

Kuvat: Jari Sundgrén
Tekstit: Raija Sundgrén